Er is een geschillencommissie, waar zowel de werkgever als de werknemer advies aan kan vragen als het gaat om:
- Een geschil over de toepassing van de Cao
- Een geschil over de uitleg van bepalingen die in de cao staan
De geschillencommissie bestaat uit 1 vertegenwoordiger namens de werkgever, 1 vertegenwoordiger namens de werknemer (vakbonden) en 1 vertegenwoordiger vanuit een Medezeggenschapsorgaan. Als een geschil zich afspeelt in een park waar ook een vertegenwoordiger van afkomstig is, zal gekeken worden naar een vervanger voor die vertegenwoordiger.
Een geschil kan alleen schriftelijk worden voorgelegd. Dit doe je door een mail te sturen naar: geschillencommissie@leisurecao.nl. De geschillencommissie komt binnen 1 maand na ontvangst van de mail, bij elkaar. Zij kunnen vervolgens nadere informatie opvragen, of jou verzoeken om nadere toelichting te komen geven. Binnen 3 maanden komt de geschillencommissie met een advies, dat schriftelijk aan jou wordt gestuurd.
Dit advies is geen bindend advies. Een werkgever kan het advies naast zich neer leggen. Daarnaast staat het een ieder altijd vrij om als je het niet eens bent met het advies van de geschillencommissie, de vraag alsnog aan een rechter voor te leggen.
Eventuele kosten van de geschillencommissie komen ten laste van het park waar het geschil zich afspeelt.
Bijlage 5 Reglement Beroepscommissie functie indeling en functiewaardering
Een bezwaar of een beroep is mogelijk als jij het niet eens bent met de indeling van jouw functie of als je vindt dat jouw functie zodanig is gewijzigd dat deze herschreven moet worden.
We kennen dan twee verschillende fases:
- Overlegfase (is altijd bij de eigen werkgever)
- Beroepsfase ( dat doe je bij de beroepscommissie van de Cao)
Overlegfase:
Als je een bezwaar hebt tegen het indelingsbesluit, dan ga je in overleg met je werkgever om te trachten tot een oplossing te komen, daar gelden de volgende regels voor:
Jij hebt de tijd om binnen 30 dagen, nadat bekend is gemaakt in welke functiegroep jouw functie is ingedeeld een bezwaar kenbaar te maken. Dit doe je schriftelijk bij je eigen werkgever.
Je werkgever heeft dan vervolgens ook weer 30 dagen de tijd om te reageren. De werkgever zal dan binnen dit termijn aan jou laten weten of hij de indeling wijzigt of dat er niets veranderd.
Hoor je niets binnen deze 30 dagen, dan kan je er van uitgaan dat de werkgever niets wijzigt en kan je direct gebruik maken van de beroepsfase.
Beroepsfase:
Als de bezwaarfase (overlegfase) niet tot een oplossing leidt, dan kan je als werknemer in beroep tegen de functie-indeling of -omschrijving. Dat doe je bij de beroepscommissie, die bestaat uit 1 vertegenwoordiger namens de werkgever, 1 vertegenwoordiger namens de werknemer (vakbonden) en 1 vertegenwoordiger vanuit een medezeggenschapsorgaan. Als een beroepsfase zich afspeelt in een park waar ook een vertegenwoordiger van afkomstig is, zal gekeken worden naar een vervanger voor die vertegenwoordiger. De commissie laat zich bijstaan door een functiewaarderingsdeskundige van werkgevers en werknemersorganisaties.
Een beroep dien je schriftelijk in binnen 14 dagen nadat de termijn van de overlegfase is afgelopen. In dit beroep geef je aan waar je het niet mee eens bent en de reden waarom. Het beroep stuur je naar de beroepscommissie, dit kan via het mailadres: beroepscommissieLeisureCAO@gmail.com Beroepscommissie@leisurecao.nl.
De beroepscommissie zal dan bij jou en je werkgever nadere informatie opvragen, het gaat dan om:
De inhoud van de functie, de functieomschrijving, de eventuele referentiefuncties waarmee de functie vergeleken is.
Het schriftelijke indelingsbesluit van de werkgever zoals die naar jou is gestuurd
De schriftelijke uitspraak van de werkgever uit de bezwaarfase/overlegfase
Eventuele nadere relevante informatie
De beroepscommissie zal dan op basis van de ontvangen stukken beoordelen of het terecht is dat jij een beroep hebt ingediend. Indien het beroep gegrond is dan zal de beroepscommissie het beroep in behandeling nemen. De beroepscommissie kan jou of je werkgever ook vragen om het beroep mondeling toe te lichten, dat hoeft echter niet. De beroepscommissie doet binnen maximaal 3 maanden na ontvangst van het beroep een uitspraak. Dit is een bindend advies waar zowel de werkgever als jij je aan moet houden.
Eventuele kosten van de beroepscommissie komen ten laste van het park waar het beroep zich afspeelt.
Bijlage 6 Protocolafspraken
Reparatie WW
Sociale partners hebben in de vorige cao het volgende afgesproken: “Sociale partners beogen de WW als werknemersverzekering te behouden op de huidige (2014) polisvoorwaarden. In het kader van een nieuwe verantwoordelijkheidsverdeling achten zij een grotere rol van cao-arrangementen in de verzekering tegen werkloosheid mogelijk. Bij een beperking van opbouw en duur van de WW in het wettelijke publieke deel kunnen met private aanvullende verzekeringen op cao-niveau de huidige hoogte en duur van uitkeringen worden gehandhaafd. Sociale partners spreken af dit te gaan realiseren nadat van de StvdA en SER met een advies zijn gekomen, als dit voor betrokken cao-partijen als passend wordt aanvaard”. In vervolg hierop hebben sociale partners nu afgesproken dat zij de ontwikkelingen rondom de beoogde reparatie van de bovenwettelijke WW zullen volgen. Zodra er meer inzichtelijk is hoe een en ander geregeld gaat worden, zullen zij in overleg treden om te bezien of de gekozen oplossing passend is voor deze specifieke sector.
Modernisering functiehandboek
Het functiewaarderingssysteem wordt over 5 jaar geëvalueerd door CAO partijen in samenwerking met de werknemersvertegenwoordiging van de parken.
Evaluatiebepaling afwijkingsmogelijkheden Wet werk en zekerheid
Aan het einde van de looptijd van de cao zullen partijen de werking van de afwijkingsmogelijkheden Wet Arbeidsmarkt in Balans evalueren, of zoveel eerder als één van de partijen dat wenselijk vindt.
Motivatie afwijking Wet Arbeidsmarkt in Balans
Zowel binnen als buiten het bezoekersseizoen geldt dat in sommige situaties moeilijk te voorspellen is of en zo ja wanneer er (extra) personele capaciteit nodig is en hoeveel. Denk aan weersverwachtingen voor het park, het terras of voor arrangementen (soms last minute) de opkomst onzeker is. In het algemeen gaat het er hierbij om dat de werkgever door van buiten komende omstandigheden buiten zijn macht, juist nog wel of juist niet langer mensen nodig heeft. Bij een inventarisatie blijkt dat dit soort werk zich voordoet, te weten bij kassawerkzaamheden, parkshop, horeca, dierenverzorging als die inzet mede wordt bepaald door het bezoek. In deze situaties is er naar de mening van sociale partners sprake van dat de intrinsieke aard van de bedrijfsvoering de tussenpoos van de ketenbepaling verkort moet worden. Dit betekent dat cao partijen hebben besloten voor de bedrijfsfunctie seizoenkracht af te wijken van de hoofdregel van artikel 7:668a BW en gebruik te maken van de wijziging WWZ Wet Arbeidsmarkt in Balans per 1 januari 2020 om de tussenpoos van 6 maanden bij cao te verkorten naar 3 maanden.
De regeling benoemt in artikel 1.6b van deze cao is voor werkzaamheden onder de oproepovereenkomst een werkbare termijn. Om deze reden is bij deze cao afgeweken van de termijnen volgens artikel 7: 628a, lid 4 van het Burgerlijk wetboek.
De uitzonderingen op de WAB worden na zes maanden per park geëvalueerd met de werknemersvertegenwoordiging en de vakbonden.
Periodiek overleg
Minimaal 2 keer per jaar beleggen onderhandelaars van werknemers en werkgevers een periodiek overleg (po).
Tijdens het periodiek overleg bespreken we strategische thema’s met betrekking tot medewerkers. Duurzame inzetbaarheid is zo’n belangrijk thema. Hoe kunnen wij medewerkers zo lang mogelijk, op een goede manier, met plezier, in onze parken laten werken. Denk hierbij aan een eigen leerrekening of het verhogen van werkgeluk.